Altid med på rejsen
På rejse med smartphonen

5.

OKT

2016

På rejse med smartphonen

En ny rejsemakker

Når man er vant til at bruge sin smartphone i dagligdagen, ønsker man også at kunne bruge den som en naturlig hjælper på rejser. Derfor findes der mange app’s til rejsende. Men der er stor forskel på hvilke dele af rejsebranchen der får udbytte af de moderne app’s. På området destinationer, hvor en lang række virksomheder af forskellig slags arbejder sammen i DMO’er, findes der et stort udbud af mobile løsninger. Det kan være lige fra  app’s fra turistbureauer, udbydere af specielle app’s som samler services om guidede ture, museer og restauranter til app’s for en by eller egn som stiller informationer til rådighed for turisterne.

Digitale rejsemuligheder

Den digitale udvikling har i årevis medført ændringer hos de rejsende. De rejsende er selv i stand til hjemmefra at finde de nødvendige informationer. Alt lige fra fly, hoteller, turistattraktioner der skal ses og steder at spise. På den måde sætter flere og flere selv hele deres rejse sammen, uden en pakkerejsearrangør. En ny trend i dag som støtter denne udvikling er deleøkonomien som gør det muligt at finde et sted at bo (AirBnB, Windu, Couchsurfing), køre billigt i taxa (Uber), låne en bil (i DK dinbilminbil) eller spise middag hos lokale (homehostedmeals). Det giver de rejsende stor frihed og er med til at give autentiske oplevelser, som flere og flere ønsker.

 

Den digitale udvikling er en medvirkende årsag til, at flere og flere selv sammensætter deres rejser. Tal fra Rejsearrangører i Danmark (RID) viser en stagnerende trend i antal solgte pakkerejser. Fra 2011 til 2016 er der konstant solgt omkring 980.000 til 990.000 rejser. Omvendt viser tal fra Trafikstyrelsen, at antaller at flyrejser ud af Danmark vokser støt hvert år og er steget fra 11.700.000 i 2011 til 15.400.000 i 2016. Trafikstyrelsens tal indeholder også forretningsrejser, som naturligvis bidrager til en del af væksten.

Pakkerejsearrangørerne har en udfordring med holde fast i kunderne og  blive parat til at give service på en ny måde. Den måde kunderne ønsker i dag.

App’s til de rejsende

Mange rejsende installerer i dag en app inden rejsen begynder. Rejsende som vælger en pakkerejse, benytter de samme app’s som de individuelt rejsende. Det betyder, at de bliver eksponeret for en lang række aktiviteter og tilbud, som rejsearrangøren ikke har nogen  indflydelse på, og heller ikke nogen indtægt fra. Rejsearrangøren går således glip af mange indtægter og af alle de fordele og muligheder, der er ved at have sin egen app. Googler du ordene tourist app kommer der over 100 millioner opslag. Næsten udelukkende om app’s for en by eller en service, målrettet den individuelle rejsende. Løsninger for rejsende i grupper og via rejsebureauer er så at sige ikke eksisterende.

Følg med de rejsende

Som udbyder af pakkerejser, kan du optimere din hjemmeside nok så meget, det bringer dig ikke tættere på kunderne når rejsen er begyndt. For lige så snart rejsen begynder, mister du som rejsearrangør en stor del af kontakten til den rejsende, som med sin smartphone har alverdens muligheder lige ved hånden. Er du ikke til stede på smartphonen, så har du i høj grad mistet muligheden for at vise dine tilbud, have dialog med de rejsende, holde dem ajour og skabe sociale relationer.  I stedet bruger den digitale rejsende app’s fra andre for at få opfyldt sit behov for information, adgang til oplevelser, social networking mm.

Som på mange andre områder i dag er det oplagt at vurdere, hvilke muligheder der findes for færdige løsninger, fx. cloudservices, som hverken kræver udvikling, udstyr eller specielle kompetencer for at komme i gang. En cloudservice befinder sig på internettet og kan tilgås af alle. Det gør det muligt at komme let og hurtigt i gang.

Få del i forbruget
Hotels.com har undersøgt, hvor mange penge rejsende bruger, og hvad de bruger dem til. En dansk gennemsnitsturist bruger 3.900 kroner om ugen. For rejsearrangører er det interessant at vide, hvad pengene bliver brugt til. Den gruppe der bruger færrest penge på rejsen er de 18-39 årige, som i gennemsnit bruger 3.500 kroner om ugen. De bruger 48% på mad og drikke, 18% til kultur og oplevelser, 16% til shopping og 10% til transport. Aldersgruppen fra 50 - 59 år bruger 4600 kr. pr uge, og er den gruppe der bruger mest. Fordelingen mellem de forskellige typer forbrug er næsten den samme.

Som rejsearrangør er det en stor potentiel forretning, at have mulighed for at formidle og være involveret i. Det vil kunne bidrage med væsentlige merindtægter for rejsearrangøren.
Samtidig vil det være med til at skabe oplevelser for de rejsende, som de relaterer til rejsearrangøren og efterfølgende give positive anbefalinger om, så de næste rejsende også tager med på de arrangementer rejsearrangøren afholder i stedet for at tage på arrangementer lavet af fx. lokale DMO’er.
Brug app’s - lige som de rejsendeMange rejsearrangører arrangerer  aktiviteter for rejsende, fx. busture, bådture, spisning på restaurant, ture til naturen mm.. Men uden den moderne måde at give informationer om arrangementer på, er det svært at formidle dette til de rejsende, fordi det forudsætter, at de rejsende deltager i info-møder, eller befinder sig på et bestemt sted (fx. receptionen på et hotel) for at finde den information, der kan være samlet i en mappe, eller som en guide kan fortælle om på fastlagte tidspunkter.
Det er ikke den måde moderne mennesker i dag planlægger deres aktiviteter. De er i langt større grad  drevet af spontanitet. Når snakken opstår på en cafe om dagen, under solen på stranden eller en restaurant om aftenen om hvad der skal ske de næste dage, så vil de kunne finde svaret med det samme. Står valget mellem at anvende en app, som er med på smartphonen, uanset hvor parret eller familien befinder sig, og at vente til de er tilbage på hotellet for at kikke i en mappe eller nogle papirer fra rejsebureauet, som ligger på hotelværelset, så er der for mange ikke nogen tvivl. Så bliver smartphonen tændt, og straks fremkommer der en lang række tilbud. Så går der ikke mange minutter, før en aktivitet er booket.

Start op og få erfaring

Valget virker let for rejsearrangørerne. Der er intet at tabe ved at gå i gang med en app service. Som med mange andre ting der tages i brug, er det en proces og ikke noget der fra den ene dag til den anden afløser eksisterende løsninger. Derfor gælder det om at komme i gang, gøre sig sine erfaringer og holde fast i kunderne.

Printvenlig version

Følg med i tips og info om app's til rejsebranchen.
Udfyld og hold dig ajour:
Flere dokumenter
Bliv klogere
Aktive sportsfolk vælger TripMe
Sportsfolk tager jævnligt til udlandet for at søge nye udfordringer. Esbjerg Politi Idrætsforening tog til Færøerne for at løbe orienteringsløb. Med TripMe RejseService sparede rejselederen tid med at informere alle. Deltagerne satte pris på information om seværdigheder og så steder de ellers ikke havde hørt om.
Faktablad
TripMe RejseApp
TripMe RejseApp er en komplet løsning til at etablere og holde kontakten mellem rejsearrangør, rejseledere og de rejsende under hele rejsen. Løsningen giver dig som rejsearrangør en effektiv platform til at være med i lommen hos den rejsende med uptodate informationer.
Bliv klogere
Nyt fra branchen
Her lægger vi link til hvad andre skriver dels om relaterede ting i rejsebranchen, dels inden for app udvikling og den digital udviling i rejsebranceh.
Bliv klogere
Kom tæt på kunderne - med mobile app's
App's til mobile enheder er i stærk udvikling. Der sker meget på området, både teknisk og på brugersiden. Forståelsen for de mange elementer er afgørende for at få succes, dvs. at en app bliver anvendt af kunderne og forbliver installeret på den mobile enhed.
Følg app-udviklingen i rejsebranchen.

Modtag vores nyheder!

Dine data bliver kun anvendt af TripMe og ikke delt med andre.
Kontakt os
Find ud af hvor let og hurtigt du kommer i gang med TripMe!
Park Alle 30
3650 Ølstykke
Danmark
info@tripme.dk
+45 6065 9191
TripMe.dk varemærket ejes af
NoteMe Aps, CVR nr. 29315205
Vi kontakter også gerne dig. Skriv blot kontaktinfo her:
Reset